Wil je een professionele website laten maken? Ontdek de 10 kwaliteiten van een top webdesigner!
Made by Anouk
Wil je een professionele website laten maken? Of twijfel je nog over de keuze tussen zelf een Squarespace website bouwen of samenwerken met een professionele Squarespace webdesigner? Hoe spot je een top webdesigner te midden van deze verzadigde markt? Ontdek hier hoe je een betrouwbare professional kunt onderscheiden en waarom dit onmisbaar is om een professionele website laten maken.
Als ik denk aan alle bedrijven waar ik mee heb gewerkt, gaat het minder om het ontwerp en meer om de relaties. Ja, het website ontwerp is de basis. Maar ik begon mijn eigen bedrijf pas toen ik erachter kwam dat mensen veel meer wilden dan professionele website laten maken. Ik realiseerde me dat ze gemakkelijk iemand anders konden vinden die ook Squarespace websites maakte als ze alleen maar naar mij kwamen omdat ik goed werk leverde. Goed werk is overal. Maar een relatie? Een betrouwbare partner? Daar is veel meer voor nodig dan Squarespace vaardigheden.
Na het samenwerken met allerlei kleine bedrijven, familiebedrijven en agentschappen, heb ik geleerd dat de meeste mensen dezelfde 10 kwaliteiten zoeken in een ontwerper. Spoiler: Goed zijn in design staat is 1 van de 10 kwaliteiten.
Hier zijn de 10 kwaliteiten van een goede webdesigner:
Er is niets erger dan een e-mail sturen naar een webdesigner met een verzoek om informatie en een trage of geen reactie te ontvangen. Het gebrek aan snelheid en reacties van kleine ondernemers en zelfs ontwerpbureaus heeft veel klanten met wie ik heb samengewerkt met stomheid geslagen. Ik begrijp dat het leven druk kan zijn en de realiteit is dat sommige opdrachten gewoon de tijd niet waard zijn. Maar niet reageren op potentieel werk laat niet alleen een slechte indruk achter, maar kan ook duizenden euro's op tafel laten liggen.
Wanneer kun je ermee beginnen? Klinkt dit bekend? Klanten willen graag weten wanneer ze een eerste blik of eerste concept van de Squarespace website krijgen. Dat is heel begrijpelijk. Het is een spannend proces om iets nieuws te creëren. Ik heb gemerkt dat klanten niet op zoek zijn naar iets binnen 1 week (hoewel dat wel gebeurt). Ze zijn op zoek naar reactiesnelheid (zie eerste kwaliteit) en geplande levertijden. De klant vooraf te informeren over de nodige stappen en wat er allemaal bij komt kijken om een website te realiseren is de beste manier om verwachtingen te scheppen. Hoe eerder je verwachtingen vastlegt, hoe waarschijnlijker het is dat ze het gevoel hebben dat je gaat leveren zoals gepland.
Dit lijkt misschien een no-brainer. Ik weet dat we er allemaal van overtuigd zijn dat webdesigner veel aandacht voor details hebben, maar ik erken als eerste dat ik zonder checklist soms de kleine dingen vergeet vooral op het einde van een websiteproject. Tegen het einde van een lang traject kunnen mijn klanten ook zaken vergeten die vanaf dag één op de lijst stonden. Heb ik alle versies van de gereviseerde teksten meegenomen in de over pagina, de homepage, de dienstenpagina, ...? Heb ik aan de basis SEO gedacht bij de afbeeldingen die ik op het laatste moment heb toegevoegd? Terwijl anderen proberen snel af te ronden, kan een goede webdesigner zichzelf hier onderscheiden door perfectionistisch te zijn en alles dubbel te checken. Ik weet dat mijn klanten er dol op zijn.
Er is niets erger dan niet flexibel te zijn. Als je iets niet flexibel is, dan breekt het. Niemand wordt beter van gebroken klantenrelatie. Het kan vervelend zijn om met niet flexibele klanten om te gaan - dat staat buiten kijf. Maar hoe flexibeler ik kan zijn, hoe minder gefrustreerd ik me voel en hoe meer de klant zich op zijn of haar gemak voelt. En een klant die zich op zijn/haar gemak voelt, is een blijvende klant. Ik moet mezelf er vaak aan herinneren dat klanten naar me toe komen met hun eigen verwachtingen, wensen en zelfs dromen. Wat ik wil en wat de klant wil, komt misschien niet overeen - en dat is prima!
Sprekend over wat de klant wil... Flexibel zijn betekent niet dat ik niet voor mijn mening uitkom. Ik ben de webdesigner. Dit is wat ik doe en waar ik energie van krijg. Als mijn klant iets wil dat... nou... slecht is - en dan heb ik het niet over voorkeur - maar gewoon slecht. Vertel ik het ze. Als ik de waarheid voor klanten achterhou om hun gevoelens te sparen, dan zal iemand anders hen de waarheid vertellen. Of ze komen erachter, of de website gaat converterend bezoekers niet in klanten. Eerlijkheid is wat klanten nodig hebben is mijn mening. Zelfs als ze dat niet altijd leuk vinden. Als je eerlijk bent, betaalt dat zich in de toekomst terug.
Een van de meest fascinerende aspecten van mijn werk is het luisteren naar klanten en hen helpen hun dromen om te zetten in een doordacht webdesign. Ondernemers die op zoek zijn naar een nieuwe website contacteren mee met een sprankelend idee. Ze zijn nieuwsgierig naar hoe ik hun visie tot leven breng.
In het begin was ik zo gefocust op het werk zelf dat ik niet echt de tijd nam om relaties op te bouwen. Maar na verloop van tijd besefte ik dat het stellen van vragen over hun doelgroep en website behoeften die verder gaan dan alleen de website, mij in staat stelt om een band aan te gaan met jouw als klant en een diepgaand begrip van jouw bedrijf te krijgen. Dit helpt jou en mij om echt achter te komen wat nodig is voor jouw ideale en persoonlijke website.
Natuurlijk, wordt ik benaderd om een Squarespace website te maken, maar ondernemers zoals jij hebben vaak behoefte aan meer dan alleen webdesign. Je verlangt naar begeleiding - kennis, inzicht en een nieuwe kijk op de zaken. Daarom bied ik mijn klanten begeleiding bij verschillende aspecten. Ik geef advies over het schrijven van de ideale webteksten, help bij het kiezen van personal branding foto's die perfect bij hun doelgroep passen, en begeleid ze bij stappen zoals het aanvragen van een domeinnaam. Hoe meer begeleiding ik mijn klanten kan bieden als een Squarespace specialist, hoe waardevoller ik voor hen ben.
Een opmerking die ik van veel klanten heb gehoord, is: "Bedankt voor jouw uitleg. Het kan een uitleg zijn van waarom ik deze kleuren heb gekozen of de reden achter een bepaalde opbouw. Hoe dan ook, klanten vinden het fijn om te weten dat ik als ervaren Squarespace webdesigner niet zomaar wat doe. Natuurlijk doe ik dat heel intuïtief maar wel met de jarenlange kennis en expertise van webistes. Maar alle website elementen zijn niet zonder reden. Ofwel gebruik ik mijn ervaring om een converterende aanbodpagina op te bouwen, of ik weet dat bepaalde lettertypen of kleuren goed bij elkaar passen. Hoe dan ook, er zit wel wat denkwerk achter in wat en en hoe ik het doe en dit deel ik graag met je! Want "het ziet er goed uit" is geen sterk argument. Alhoewel ik weet dat we dat allemaal denken!
Zowel begeleiding als redenering dragen bij aan de creatieve visie. Klanten hebben meestal een algemeen idee in gedachten wanneer ze op zoek gaan naar een ontwerper. De beste ontwerpers kunnen een concept nemen en er een "dat is het!" moment van maken. Hoe meer tijd je besteedt aan het verkennen met klanten, hoe beter je in staat zult zijn om concepten om te zetten in visies en visies in werkelijkheid. Het creëren van "dat is het!" momenten voor klanten is de eerste stap om een buzz te creëren en de verwijzingslijnen te openen.
De prijs van een website kan beginnen bij slechts € 500, maar is dat genoeg om waarde toe te voegen aan je bedrijf? Groeit je klantenbestand? Verhoogt het je omzet? Onderzoek toont aan dat 75% van de consumenten de geloofwaardigheid van een bedrijf beoordeelt op basis van het webdesign. Het is essentieel om in je online aanwezigheid te investeren als je er betrouwbaar uit wilt zien. Een slecht (zelf) ontworpen en niet-geoptimaliseerde website is schadelijker dan geen website.
Uiteindelijk kan het inhuren van een webdesigner voor een restyling van je Squarespace website duurder uitvallen dan direct samenwerken met een professionele Squarespace webdesigner. Het is handig om op de website van de ontwerper tarieven te vinden, zodat je kunt zien of het binnen je budget past.
De kosten van websites worden beïnvloed door verschillende factoren, zoals het aantal pagina's, aangepaste functies, zoekmachineoptimalisatie, projectdeadlines en ontwerpersexpertise. Kortom, een website is een waardevolle investering die je afstemt op je behoeften en doelen. Een website die net zo goed verkoopt als dat die eruitziet. En daar zorgt een professionele webdesigner er voor.
Dit is waar we allemaal op hebben gewacht! Het leuke is dat veel mensen goed ontwerp herkennen wanneer ze het zien. Ze weten misschien niet wat het geheim is achter een topontwerp is. Wat maakt het goed? Is het het lettertype, de kleuren, de inhoud, de volgorde, de foto, alles? En het antwoord is ja, ja, ja, ja, ja en ja. Natuurlijk kan een ontwerp subjectief zijn, maar klanten blijven op je website terugkomen als ze consistentie en kwaliteit in je website en werk zien. Een wauw-webdesign helpt om je Squarespace website zowel visueel aantrekkelijk als intuïtief te maken om te navigeren.
Ik had ooit een klant die zei dat het was alsof ik in zijn hoofd zat. Ik ben er zeker van dat dit geen unieke opmerking is, maar het deed me toch goed voelen. Hoewel ik mijn best doe om mijn professionele kwaliteiten elke dag te verbeteren vereist het ook andere vaardigheden dan alle ins en outs van Squarespace te kennen om een van de betere Squarespace webdesigner van Nederland te worden. Hoe meer ik deze vaardigheden over het hele spectrum aanscherp, hoe beter ik jouw kan helpen positioneren van je website.